söndag 3 april 2011

En massa vitt fast med mycket personlighet

När jag för några år sedan började intressera mig för inredning på allvar så var det först den vita, lantliga stilen jag fastnade för. Det var skönt att ha hittat en stil man verkligen tyckte om, är man osäker så är det ju jättebra att bara behöva slå upp en tidning för att få en massa tips!

Den vita stilen har nog kommit till Sverige och Norden för att stanna. Vart man än tittar så ser man hem som influerats av just denna stil. På senare tid så har stilen utvecklats och uttryck som "shabby chic" "industriellt"och "brocante chic" samsas med allt det vita.

En sak som är gemensam för de olika inriktningarna är intresset för att ta tillvara på äldre prylar. Visst är det något speciellt med saker som bär på en historia! Själv så har jag en hel del gamla ting i mitt hem, en del omgjorda och en del som ser ut precis som dom alltid gjort.

Nu senast så har jag fått "ärva" ett skåp från min svärmor. En hel eftermiddag på färgaffären ägnades åt att ta fram 4 olika pastella kulörer som tillsammans ska få förvandla skåpet till något man kunnat hitta på en vind i Frankrike, Skämt å sido, efter vad jag har läst mig till så är det vanligt med pastellfärger i den franska inredningen och det är något som jag tycker passar bra till den vita stilen som jag trivs med. Jag har tänkt att först måla på en svart grundfärg som jag sedan lite försiktigt ska slipa fram lite av för att få en härligt gammal känsla. Med nya handtag så kommer det bli en helt ny möbel!

Något som ligger mig varmt om hjärtat är ju just färger i alla dess former!
Det kommer bli mycket vitt även i vårt nya hem men jag tycker det blir både personligt och roligt om man vågar bryta av lite och överraska med lite härliga färger.

En nyhet ifrån Intrade är deras nya kollektion ifrån Eijffinger, de som kom med den omtyckta kollektionen PIP. Denna gång heter den något så avancerat som Un bisou de mme pitou.
Den är en riktig explosion i olika färger och jag har funderingar på att låta någon tapet ifrån denna karta få smyga sig in i den vita villan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar